Mobil logotyp

Tips och råd

Här delar jag med mig av egenvårdstips, recept och intressanta artiklar. Jag kommer fylla på med nya tips och artiklar efter hand.

En del av recepten ligger under fler flikar.

 


Jag hade ett trevligt möte med Anders Lönedal på Coolmind i veckan. 
Anders är specialist på kopplingen mellan andning och välmående.Han har hjälpt ett stort antal klienter att andas mer medvetet och har sett hur alltifrån migrän och astma till fibromyalgi och psoriasis har lindrats genom andningsträningen.
Nu var det min tur att få hjälp med mitt felaktiga andningsbeteende som bland annat resulterat i långvariga nackproblem och huvudvärk.
 
Vårt andningssystem är väldigt känsligt. Det störs lätt och av flera olika anledningar som olyckor, stress, att inte räcka till, felaktig näring. När vi stressar hamnar vi omedelbart i ”kamp- och flyktandning”.
Vi andas för högt upp i bröstkorgen och för snabbt. Det blir en slags kronisk hyperventilering som kan vara svår att ta sig ur på egen hand.

Det är koldioxidhalten i blodet som styr vår andning och ju lägre nivåer av koldioxid i kroppen desto snabbare andning. Koldixoid har också en vidgande och avslappnande effekt på den glatta muskulaturen som finns i våra blodkärl. Denna överandning resulterar i att luftvägar och blodkärl dras ihop på grund av fel nivå på koldioxid vilket gör att vi inte syresätter muskler och organ tillräckligt. Därför det ofta ger muskelvärk och kalla händer till exempel.
 
Så här skriver Anders:
”När vi hyperventilerar sjunker koldioxidhalten i utandningsluften. Det är faktiskt en av kroppens första åtgärder i kamp- och flyktbeteendet. Våra kroppar försätts i ett alarmtillstånd. Detta tillstånd är utvecklat under årmiljoner och vi har det gemensamt med alla däggdjur… det passar väldigt bra i naturen, men sämre i kulturen, för att uttrycka sig lite skämtsamt.
När det är obalans i vår andning blir det obalans i vår inre kemi. Det ger sig ofta uttryck i att:
Vi känner oss ständigt lite trötta, blir aldrig helt utvilade.
Vi känner en gnagande odefinierbar oro i kroppen.
Vi känner det som om vi inte får tillräckligt med luft.
Vi får svårt att tänka kreativt.
Vi får ofta muskelvärk, främst i nacke och axelpartiet.
Idag är dessa tillstånd det normala hos många människor. Vi fastnar i ett ”stressbeteende” som vår kropp helt enkelt anpassar sig till. Det är inte lätt att bryta detta på egen hand om
det pågått länge. Men min erfarenhet är att de flesta kan komma ur ett felaktigt andningsbeteende genom att ta sig tid till att utföra några enkla övningar.”
 
Ett verktyg Anders Lönedal använder på sina klienter är Air-Pas, ett modernt BioFeedback verktyg som mäter bland annat andningsfrekvens, andningsbeteende och koldioxidhalt i kroppen. Instrumentet hjälper klienterna att ser hur olika andningssätt ger effekt på kroppen, och ger insikter i hur kroppen och hjärnan fungerar ihop. Psykofysiologi heter vetenskapen!
 
Jag har nu fått andningsövningar som jag ska göra några gånger per dag. Dessa tränar upp den stora andningsmuskeln-diafragman. Viktigt att alltid andas genom näsan så nu sover jag även med tejpad mun om natten och håller munnen stängd när jag är ute och går. 

Vill du veta mer om vad Anders gör kan du läsa på hans hemsida www.coolmind.se och på hans facebooksida med samma namn.

Läs hela inlägget »


Vatten är källan till allt liv och finns i allt levande vi har omkring oss.
Människan består till ca 70 % av vatten. Det är viktigt för alla funktioner i våra kropp och vi måste dagligen tillföra friskt vatten i tillräcklig mängd. Vattnet är bärare av näring och information mellan kroppens celler och hjälper också till att städa våra kroppar från avfall.
Att dricka för lite vatten är som att tvätta sin smutstvätt i samma vatten gång på gång. Kan du föreställa dig den bilden?
En vuxen person behöver ungefär 1,5-2,0 liter vatten per dag.
Börja gärna morgonen med att dricka ett par glas rumstempererat vatten. Då hjälper du kroppen att städa efter natten och sätta igång tarmarna. 
 
Det är populärt att dricka mineralvatten och att kolsyra hemma. Det är definitivt bättre alternativ än läsk och saft, men kolsyrat vatten tillför just syra som flera redan har för mycket av. Kolsyran drar också ut mineraler från vår kropp. Vi i Sverige har lyxen att kunna dricka vårt kranvatten, i flera andra länder är vattnet inte tillräckligt rent. Men vatten är inte bara vatten.

Dr Masaru Emoto är en internationellt erkänd japansk forskare som forskar på vattnets förmåga att lagra information. Frekvenser från ord, musik, bilder, tankar och känslor är exempel på vad som kan fångas upp och påverka vattnets kvalitet.
 
Emoto revolutionerande forskning kring vatten har väckt stor uppmärksamhet världen över. Med hjälp av mikroskop studerar han vattenmolekyler från sjöar och vattendrag runt om i världen.
Han har tagit bilder av frysta vattenkristaller som bildar olika form beroende på vattnets kvalitet. Förorenat vatten har till exempel ingen förmåga att bilda kristaller alls. Han har också sett hur vattnets kristaller förändrats när de exponerats för ord med stark innebörd som till exempel kärlek och hat.

Det är kanske därför vi uppmanas att prata med våra blommor för att få dem växa bättre, vi förändrar vattnets kvalitet och energi genom våra vänliga ord. Tänk vad det då gör med oss människor när vi pratar vänligt och kärleksfullt till varandra, vi som består av så mycket vatten.
 
Läs mer om Masaru Emotos forskning på: Masaru-emoto.net
Eller läs hans bok ”Vattnets dolda budskap”.
 

Läs hela inlägget »
Etiketter: vatten
Humle (Humulus lupulus) Humle (Humulus lupulus)


Nu har jag fyllt min lilla tork med humlekottar. Dessa ska användas till rogivande te.

Humle kom till Norden med munkarna på 1100-talet och har haft en viktig roll i läkekonsten sedan dess.
Humle har främst använts som läkemedel mot sömnlöshet då kottarna innehåller lugnande växtämnen. Jag har läst att under första världskriget använde fältsjukhusen madrasser och kuddar stoppade med humle för bättre och lugnare sömn för de skadade.
Det är endast humlekottarna från honplantan som har dessa rogivande egenskaper. Växten är även matsmältningsstärkande med sina bitterämnen. Att humle också används vid tillverkningen av öl är det nog fler som känner till. 
 
Ett enkelt recept för rogivande te inför sängdags är att låta tre söndersmulade humlekottar dra i hett vatten i 10-15 minuter och sedan dricka det. Humle är lite bittert i smaken så kan med fördel blandas med andra, mer välsmakande örter som till exempel citronmeliss (som också är lugnande).
 

I de sömnbefrämjande naturmedel som säljs i hälsokostaffären ingår ofta humle tillsammans med valeriana. Humle innehåller även fytoöstrogen, ett växtämne som kemiskt påminner om könshormonet östrogen. Ingår ofta i medel för klimakteriebesvär.
 

Läs hela inlägget »
Etiketter: sömnlöshet
Björklöv Betula spp. Björklöv Betula spp.
Våren är en tid för nystart. Ljuset kommer tillbaka, energin stiger och väcker allt till liv igen. Men våren har också en annan sida. Det är många som känner av vårtröttheten, blir nedstämda. Det är vår biologiska klocka som inte hinner med i ljusförändringen. Försök att vara ute en stund varje dag, gärna direkt på morgonen, så anpassar sig kroppen snabbare. Det är även viktigt med regelbundna mat- och sovtider. Ät också mer grönt. Nässlor, björklöv och kirskål är sprängfyllda med energi.

Naturen erbjuder nu ett rikt utbud på klorofyll som hjälper till att både stärka och vårstäda kroppen. Det betyder att de stimulerar lever och njurar att rensa ut vad som behövs i kroppen.

Plocka lite nässlor och lägg i en gryta med cirka 1 liter vatten. Lägg på lock och koka upp. Stäng av värmen när det kokar och häll upp infusionen på en tekanna tillsammans med bladen. Drick flera koppar under dagen. Går lika bra att dricka kallt. Du kan även ta hälften nässlor och hälften maskrosblad, tillsammans en handfull blad.
 
Björkte är bra att dricka som ett utrensande detox-te. Det är milt urindrivande och hjälper också mot urinvägsbesvär och reumatiska besvär. Oftast dricker man björkte som en kur, för att få bäst effekt. Då dricker man tre koppar te om dagen i två veckor. Det är en lagom dos för att få i sig tillräckligt mycket medicin, men utan risk för överdoser. Självklart ska du känna efter vad som passar din kropp.
 
Ta 2 tsk torkade eller 1 msk färska björklöv till 1 kopp hett vatten.
Låt dra i fem minuter.
Tillsats av en liten mängd natriumbikarbonat när man gör björkbladste sägs öka den urindrivande effekten genom att det aktiva ämnet då lättare löses ut ur bladen. (Fytomedicnin, Juneby)

Tänk på att utrensande teer som björkte inte är bra i kombination med blodförtunnande läkemedel.
De här teerna går bra att dricka även om du äter som vanligt men bäst är att passa på och dra ner på kaffe, alkohol, socker och det vita mjölet för att avlasta kroppen.
Läs hela inlägget »
Etiketter: detox


Kirskål, eller Skvallerkål som vi kallar den hemma, är ett ettrigt ogräs som snabbt sprider sig. Att det även går att äta är det fler och fler som vågar prova, så även jag.

Det är faktiskt inget ogräs, utan en förvildad matgrönsak som förr i tiden odlades i klosterträdgårdar bland annat för att lindra gikt. En gammal huskur mot gikt är att lägga varma omslag av kirskålens blad på de värkande fötterna eller linda runt fingrarna.

Nu på våren smakar de späda ljusgröna plantorna som bäst och kan ätas färska som de är i en sallad. När de växer sig större får de en beskare smak och även en lätt laxerande effekt om man äter för mycket av dem.
Kirskål kan ersätta spenat men till skillnad från spenat innehåller kirskål ingen oxalsyra. Den är näringsrik, stärkande och renande.

Du kan plocka ihop flera liter, förvälla och frysa in i små portioner om du vill. Annars bara passa på att prova någonting nytt som fyller på ditt gröna ”konto” nu på våren. Stoppa lite i din smoothie till exempel. Var bara säker på att det verkligen är kirskål du plockar, kolla i en flora.
Jag gjorde en matpaj med kirskål och fetaost. Blev riktigt god!
Kirskålslasagne är en annan favorit. 

Här följer ett recept på roligt snacks:
 
Plocka ett fullt durkslag med kirskål, skölj och ringla över olja och salta, ta och snabb massera in oljan i bladen. Lägg upp på plåt på bakplåtspapper och torka/grädda till chips.
70 grader under många timmar eller 175 grader under ca 15 minuter – de är klara när de är krispiga och frasiga.

Läs hela inlägget »
Etiketter: kirskål
Källa: www.bioscience-explained.org Källa: www.bioscience-explained.org


Många klienter som kommer till mig får höra att de har problem med läckande tarm.Uttrycket syftar till är att det av olika anledningar uppstår små hål eller läckage i kroppens tarmslemhinna.
På tunntarmens yta finns det ett slags ”tarmludd” som kallas för villi. Det här tarmluddet används av kroppen för att ta upp näringsämnen från kosten som brutits ner till mindre delar. Detta tarmludd har en förmåga att bara släppa igenom de delarna av födan som är tillräckligt nedbrutna och sådant som har för avsikt att komma in i vårt blod- och lymfsystem. Det tillsammans med våra kroppsegna bakterier är också ett skydd mot intrång från skadliga bakterier.
 
Tarmens barriär kan påverkas av ett antal faktorer, såsom kost, bakterier, stress och olika sjukdomstillstånd. Om tarmen blir mer öppen än normalt, läcker oönskade ämnen genom den otäta tarmslemhinnan och vidare in i kroppen. Detta leder i sin tur ofta till ett överretat immunsvar hos kroppen genom att kroppen uppfattar de ofullständigt nedbrutna ämnena som främmande och skadliga. Då skapas också en irriterad och inflammerad tarmslemhinna och våra ”goda” bakterier minskar i antal. Det kan då uppstå överkänslighet mot olika födoämnen vi tidigare tålt. Gluten från vete och kasein från mjölkprodukter spelar här en stor roll då de har en förmåga att skapa inflammatoriska reaktioner i kroppen, även raffinerade kolhydrater som socker, vitt mjöl och härsknade fetter kan orsaka detta problem.

Till en början kan symtomen visa sig i form av magsmärtor, gaser, diarré omväxlande med förstoppning eller hudutslag. Mer kroniska sjukdomstillstånd som uppmärksammats i samband med läckande tarm är framförallt autism, ADHD, Alzheimers, psoriasis och reumatism.

Att 70-80% av immunförsvaret är kopplat till tarmen är känt sedan länge, men nu kommer allt mer forskning som påvisar kopplingar till största delen av kroppens sjukdomsdiagnoser.
 
Hur gör man då för att laga en läckande tarm?

Ta först bort det som orsakar irritation och inflammation i tarmarna Detta innefattar som sagt socker, vitt mjöl, konstgjorda fetter, alkohol, smärtstillande läkemedel och stress men kan även vara bakterier, svamp och parasiter som kan ha tagit sig in i vår kropp. Hjälp kroppen med matsmältnings enzymer och goda bakterier (probiotika).
Några saker som också har stor inverkan på vår förmåga att bryta ner maten är en sådan enkel sak som att vi tuggar vår mat ordentligt. Ett annat tips är att inte dricka så mycket till maten då drycken späder ut matsmältningssafterna, vilket gör att det blir svårare för kroppens egna enzymer att spjälka födan. Bättre att dricka mellan måltiderna.
Det sista steget är att reparera och stärka upp tarmslemhinnan. Några exempel på hur man kan göra detta är att ta tillskott av aminosyran L-glutamin som har en skyddande och reparerande effekt på tarmarna, omega-3 fettsyror (från fisk eller linfrö) och aloe vera juice.

.

Läs hela inlägget »
Etiketter: läckande tarm

Våra binjurar (sitter som små mössor ovanpå njurarna) producerar olika hormoner och kemikalier som kortisol och adrenalin. Dessa hjälper kroppen att hantera alla typer av stress.

När kroppen upplever ett hot eller en krissituation, svarar hypotalamus i hjärnan med att skicka signaler till hypofysen som i sin tur signalerar vidare till binjurarna att de måste producera höga nivåer av dessa hormoner i förberedelse för fly-eller-fäkta.

Adrenalinet förbättrar syreupptaget i kroppen och ökar glykogen i hjärnan och musklerna får mer energi. Det gör att hjärtat arbetar hårdare, det utvidgar pupillerna och det skärper fokus och minne.
Samtidigt ökar andningen och blodtrycket höjs. Musklerna blir spända, sinnena skärpta och snabba. Allt detta syftar till att man ska hantera krissituationen med att antingen springa därifrån eller stanna och slåss.

Under perioder av långvarig och ihållande stress förblir nivåerna av kortisol höga. Med tiden leder den ökade produktionen till att hypotalamus blir okänslig och inte längre reagerar lika snabbt. Detta resulterar i att binjurarna inte producerar tillräckliga mängder kortisol vilket då leder till låga kortisolnivåer eller binjuretrötthet.

Utan rätt nivå av kortisol i kroppen kan vi inte hantera fly-eller-fäkta situationer som vi ska. Då börjar vi känna oss så trötta och utmattade att det inte går över även efter en god natts sömn. Det är svårare och svårare att komma igång på morgonen och du piggnar inte till förrän vid 10-tiden på fm. Många kompenserar med socker och kaffe för att få energi.

Kronisk stress ger även låga nivåer av serotonin i hjärnan vilket leder till nedstämdhet och depression. Lågt serotonin påverkar sköldkörteln så den också får sämre funktion.

Kortisol är även viktigt för immunförsvaret. Det fungerar som en brandbil som rusar till immunförsvarscellerna och släcker branden som de vita blodkropparnar orsakat när de tagit hand om inkräktarna (virus, bakterier). Finns det då för låga nivåer av kortisol så blir det en överreaktion i vårt immunsystem – vi får lättare infektioner bland annat. Det är därför vi ofta blir sjuka i samband med stress och hård träning (som också är en stress för kroppen).

Känner du igen dig ovan finns det hjälp att få för att stärka binjurarna. Ta kontakt med en terapeut. Du kan själv tänka på att äta extra magnesium och c-vitamin som förbrukas i stora mängder vid stress.

Var rädd om dig! Stanna upp och andas ibland. Lyssna vad din kropp signalerar till dig.

 

Läs hela inlägget »
Etiketter: binjurar

Q10 är en naturlig vitaminliknande substans som återfinns i alla kroppens celler. Det är ett coenzym som, tillsammans med ett annat enzym, svarar för nästan all energiproduktion i kroppen.
I alla kroppens celler finns ett litet ”kraftverk” som kallas mitokondrie. Det är där cellens energi lagras i form av ATP. Q10 omvandlar maten vi äter till kemisk energi som driver de små kraftverken.

Högst andel Q10 finns i hjärtats, leverns och immunförsvarets celler. Det beror på att dessa organ jobbar med kroppens mest energikrävande processer. Q10 bildas naturligt i kroppen, en bildning som dock avtar med stigande ålder.

I riskgruppen för Q10-brist finns framförallt äldre människor. Detta på grund av att kroppens egen produktion av Q10 avtar redan vid 30 års ålder.

En stor riskgrupp är också personer som konsumerar läkemedel, särskilt kolesterolsänkande statiner. Studier visar att intag av statiner halverar mängden Q10 i blodet på bara en månad! 

Vid hjärtsvikt sjunker nivåerna av Q10 i hjärtmuskeln allt eftersom tillståndet förvärras. Särskilt kombinationen Selen och Q10 har visat sig vara effektiv vid hjärt-kärlsjukdomar och minskar dödligheten med cirka 50 %!

Studier har också visat att personer med fibromyalgi och kroniskt trötthetssyndrom (ME, CFS) har betydligt lägre nivåer av Q10 än kontrollpersonerna. Intag av Q10 är effektivt och säkert för att motverka migrän men då ska det vara hög dos i tre månader (enligt studien 300 mg/dag).

Men maten då! Kan vi äta mer livsmedel med Q10? Det finns rikligast i sardiner och makrill men kroppen har svårt att tillgodogöra sig någon större mängd, så vid ovanstående sjukdomar krävs extra tillskott.

Hur mycket Q10 ska jag äta?
En grunddos för friska är cirka 60-120 mg tillskott per dag.
Vid hjärtbesvär och intag av statiner krävs 120-200 mg.
Försiktighet med extra kontroll av blodet vid intag av Waran.

 

Läs hela inlägget »

Jag får ofta frågan om vi verkligen behöver extra tillskott av vitaminer och mineraler. De flesta menar att de äter så varierat och bra så de får i sig alla nödvändiga näringsämnen.

Rekommenderat intag av frukt och grönt ligger på 500 gram per dag. Många äter på sin höjd några skivor gurka och tomat, kanske banan till frukostfilen. Endast sju procent äter fisk tre gånger per vecka vilket även rekommenderas. Vi tycker att vi äter allsidigt men vi gör det inte i praktiken.

En annan aspekt är att näringsinnehållet i våra grödor har reducerats.
När Sveriges Lantbruksuniversitet SLU gjorde analyser av långtidsförsök med höstvete som sträcker sig tillbaka till 1960-talet, upptäckte forskarna ett kraftigt minskat innehåll av bland annat mineraler som järn, koppar och zink i åkerjorden.

Ytterligare en studie gjord i Tyskland mellan 1985-1996 visade att matens innehåll av vitaminer och mineraler i frukt och grönsaker minskat betydligt. Se bara här:

I broccoli har innehållet av kalcium minskat med 68 procent, folsyra (B-vitamin) med 52 procent och magnesium med 35 procent.

I spenat har magnesiuminnehållet sjunkit med 68 procent, vitamin B6 med 59 procent och vitamin C med 58 procent.

I jordgubbar fann man 14 procent lägre halt kalcium och 67 procent mindre vitamin C.

Idag måste du äta fyra morötter för att få i dig lika mycket magnesium som en morot gav 1940!

Det beror på att vi idag använder grödor som ger större avkastning men lägre näringsstatus , samt ökad användning av konstgödsel som utarmat odlingsjorden.

Illustrerad Vetenskap publicerade i septembernumret 2010 en artikel om D-vitamin och att majoriteten av Sveriges befolkning under vinterhalvåret lider brist på D-vitamin. Det inte alls är bra eftersom forskare världen över finner tungt vägande bevis på samband mellan d-vitaminbrist och risk för allvarliga sjukdomar.

Kroppen har olika behov i olika faser av livet. Vid stress förbrukar vi till exempel stora mängder b-vitamin och magnesium. Då behöver vi fylla på förråden för att hjälpa kroppen tillbaka till balans och återhämtning. Är du dessutom rökare har du betydligt lägre nivåer av C-vitamin i blodet än en icke rökare.

Det är stor sannolikhet, oavsett om du äter allsidigt eller inte, att du trots allt behöver vissa kosttillskott. Tillhör du dessutom någon av nedanstående kategorier är behovet ännu större:

  • Stressar mycket
  • Tränar hårt
  • Vill bli eller är gravid
  • Ammar
  • Är över 70 år
  • Är vegetarian eller vegan
  • Har någon sjukdom och/eller äter medicin (gäller även p-piller)
  • Röker eller snusar
  • Har besvär med mag-tarmkanalen
  • Lever på nordliga breddgrader under vintermånaderna

De flesta av våra sjukdomar beror på näringsbrister eller fel i bakteriefloran. När kroppen tappat sin balans kan du bland annat hjälpa den med extra tillskott av vitaminer, mineraler och fettsyror.

JAG KAN HJÄLPA DIG
Jag gör test med hjälp av kinesiologi och frekvensapparatur för att se vad just du har för behov av vitaminer, mineraler och fettsyror. 
En vitamin-mineralanalys kostar 400 kr och tar 40 minuter.

Läs hela inlägget »
Älgört eller Älggräs växer ofta vid vattendrag. Älgört eller Älggräs växer ofta vid vattendrag.


Idag har jag plockat naturens magnecyl. Älgörtens verksamma ämne är salicylsyra och ämnar sig väl som smärtlindrare och inflammationshämmare. Växten innehåller också hög halt av slemämnen som skyddar slemhinnorna vid invärtes bruk. Den är alltså snällare mot magen än vanliga värktabletter. Örten har gett namn åt aspirin från växtens äldre botaniska namn. Blommorna sitter i gräddvita knippen och doftar åt mandelhållet. Den färska örten har högst halt av det verksamma ämnet men går utmärkt att torka. Hemma hänger nu knippen av Älgört på tork och jag har även gjort tinktur med sprit som ska stå och dra 4-6 veckor innan den silas. Knipsa av stjälken precis under den nederst blommande kvisten så får du med både utslagna blommor och knoppar.

Min väninna brukar göra saft på blommorna på samma sätt som vid fläder. Saften smakar svagt av mandel.  Det går även bra att lägga några blommor i kallt vatten till måltidsdryck.

Häll 1/2 liter uppkokt vatten över 3-4 dl färska blommor. Låt dra i 15 minuter med lock och sila sedan bort växtdelarna. Koka inte! Blommorna ger enligt analyser mest salicylater i vattnet.  Motsvarar cirka en halv till en hel magnecyl. Drick mellan måltiderna. Jag låter vätskan svalna och fryser in i iskuber så kan jag ta fram och använda vid behov.

Mer finns att läsa i Fytomedicin av H-B Juneby och Lisens gröna värld av L Sundgren.
Läs hela inlägget »
Etiketter: husapoteket