Mobil logotyp

Tips och råd

Här delar jag med mig av egenvårdstips, recept och intressanta artiklar. Jag kommer fylla på med nya tips och artiklar efter hand.

En del av recepten ligger under fler flikar.

 

2021

Många lider av allergisk reaktion när träd och gräs blommar.
Enligt Astma- och Allergiförbundet är cirka 30 procent av befolkningen i Sverige pollenallergiker. 
 
Pollenallergi beror på att immunsystemet i kroppen överreagerar när du utsätts för proteiner som finns i pollen.

Kroppens immunförsvar förväxlar pollenkornen med virus och börjar producera allergiantikroppar. Dessa sätter sig fast på cellerna och får dem att släppa ut histamin som skapar allergisk reaktion som klåda, snuva och svullna slemhinnor.

Över 70 procent av dina vita blodkroppar finns placerade längs tarmväggarna. Dessa innefattar en stor del av ditt immunförsvar. Därför är det också av stor vikt att din bakterieflora fungerar. En del använder begreppet läckande tarm som innebär en skadad tarmslemhinna som inte är lika tät och ogenomsläpplig som den ska vara. En dålig kosthållning och stressad tarm ger större problem med allergiska reaktioner.
Pollenallergi kan ofta ge korsreaktioner med en del födoämnen. Under björkpollensäsong är det då bäst att helt undvika dessa om du har stora problem:
hasselnöt, cashew, mandel, valnöt, paranöt, äpple, kiwi, potatis (rå), morot (rå), selleri, jordgubbe, persika, körsbär, plommon och nektarin. 
Under pollensäsong kan det vara klokt att avlasta tarmen från gluten också.
  
Vad kan du mer göra själv under pollensäsongen för att minska den allergiska reaktionen?
Det bästa är att börja flera månader före för bästa resultat men här är en bra akutbehandlingsplan:
 
C vitamin 1-2 gram per dag minskar histaminfrisättningen. Vitaminet fungerar som ett naturligt antihistamin.
Stötta tarmen med goda probiotiska bakterier t.ex. Lactovitalis
Vitamin B 5 fungerar också som antihistamin. Behövs hög dos under aktiv säsong för bäst effekt. B5 kan tas samtidigt som traditionella antihistaminläkemedel och minskar då tröttheten.
Vitamin E har i flera studier visat sig reducera allergiska reaktioner.
Brist på magnesium förstärker graden av allergisk reaktion. Studier har visat att ett dagligt intag av 365 mg magnesium reducerade symptom på allergisk rinit mellan 75-90 procent.

Andra ämnen som är hjälpsamma är Quercetin och Pycnogenol.

Ta för vana att skölja näsan. Du kan skölja näsan med vatten eller koksaltlösning med hjälp av en näskanna. Det finns också nässprayer med saltlösning och saltpipor för inhalering, Inhaleringen kan ge lindring vid symptom i luftrören.  
Vill du ha hjälp med att testa fram just dina behov och få skräddarsydd plan är du välkommen att ta kontakt med mig för mer information. KONTAKTA ANETTE

Läs hela inlägget »

När ljuset kommer tillbaka brukar jag grodda alfalfafrön och även gula ärtor. De snabbväxande groddarna och ärtskotten ger hopp om våren och ger även ett välkommet inslag i kosten.
Har du inte groddat förut är just alfalfa bra att börja med.
Alfalfagroddar har en lite ärtig smak vilket inte är så konstigt eftersom de tillhör baljväxtsläktet.

Groddarna passar bra att ha i en sallad, lägga på en smörgås eller mixa ner i en smoothie.
Det som gör groddarna speciella är att det under groddningsprocessen frigörs mängder av enzymer som i sin tur underlättar näringsupptaget. De är även fiberrika vilket gör att du håller dig mätt längre och stärker dina egna goda tarmbakterier. Groddarna är särskilt rika på vitamin K och mineraler men innehåller även A, C och B-vitaminer.
Annat som är gott att grodda är bovete, sesam, gula ärter, linser och mungbönor
En matsked alfalfafrön ger cirka 5 dl groddar. Jag brukar grodda ca 2 matskedar åt gången.
Det finns speciella groddlådor men jag brukar använda en stor glasburk med en bit nätduk (klippt från en gammal gardin) som jag fäster med ett gummiband. 

SÅ HÄR GÖR DU:

  1. Skölj fröna väl och blötlägg dem i ljummet vatten över natten, eller i cirka 8 timmar.
  2. Häll av vattnet med hjälp av en silduk (går bra med vilket glest tyg som helst, jag tog en gammal gardin) och skölj igen. Låt vattnet rinna av genom att du lutar burken mot någonting (jag har ställt min på lut i en tom glassburk). Täck med en handduk och låt stå framme i rumstemperatur.
  3. Skölj fröna två gånger per dag. Det är viktigt att de inte torkar ut. Ställ burken på lut, hela tiden övertäckt.
  4. Efter cirka 3-6 dagar är groddarna färdiga att äta. Om du vill ha dem lite gröna behöver du ta bort handduken och låta dem stå ljust några timmar. Om de står ljust för länge tycker jag de kan bli beska.
  5. De färdiga groddarna ska förvaras i kylskåp. De håller där cirka 8-12 dagar men se upp så de inte står vatten i burken för då kan de ruttna i botten.
Läs hela inlägget »
Etiketter: grodda, alfalfafrön

C-vitamin är en kraftfull antioxidant som också stöttar immunförsvaret genom att stimulera bildning och funktion av våra vita blodkroppar, lymfocyterna. När kroppen utsätts för en infektion eller skada förbrukas större mängder C-vitamin. Tillskott av vitaminet har visat sig förkorta infektionstiden och göra att vi återhämtar oss fortare efter en influensa.
Eftersom vi inte kan tillverka C-vitamin själv utan behöver få det via kosten är det extra viktigt vad vi stoppar i oss.

När vi pratar om vitamin C är det oftast apelsin som dyker upp men det finns flera andra livsmedel som innehåller lika mycket C-vitamin eller till och med många gånger mer.

Gul paprika innehåller i genomsnitt 152 procent av den rekommenderade dagliga C-vitamindosen (RDI). Det motsvarar ungefär två apelsiner. Paprikan innehåller mest C-vitamin när den är lagom mogen, alltså varken omogen eller övermogen.
En grön paprika innehåller cirka hälften, den röda lite mer än grön.
Annat som är rikt på vitaminet är grönkål, nypon, färsk chili, svarta vinbär, persilja, broccoli och vitkål.

Tänk även på att C-vitamin är värmekänsligt. Om mat kokas eller hålls varm länge minskar mängden av vitaminet.
 

Läs hela inlägget »