Mobil logotyp

Tips och råd

Här delar jag med mig av egenvårdstips, recept och intressanta artiklar. Jag kommer fylla på med nya tips och artiklar efter hand.

En del av recepten ligger under fler flikar.

 

2014

Grönkålen har blivit trendig.
Inte konstigt eftersom den är både god och nyttig.

Grönkål är kalorifattig och full med vitaminer och antioxidanter bland annat immunstärkande A-vitamin, skelettstärkande K-vitamin, kalcium och C-vitamin som bekämpar fria radikaler. Dessutom är den en bra källa till fiber, järn, kalium och magnesium. Eftersom den ökar kroppens förmåga att tillgodogöra sig järn så är kålen ett välkommet tillskott i vintermörkret.

Förutom den traditionella långkålen och som dekoration kan man använda grönkålen på många andra sätt. Något som har blivit väldigt populärt är gröna smoothies. En liten näve grönkål i mixern ger bra näring och fin färg till drycken. Jag har i en halv banan, ett halvt päron, några skivor ingefära, en halv apelsin, havremjölk, 2 krm gurkmeja och en liten näve grönkål i min morgonsmoothie. Ibland en klick kokosolja med. Prova dig fram till din favorit och variera gärna ingredienserna. Ät inte samma varje dag.
Om du har problem med din sköldkörtel ska du vara försiktig med att äta allt för stora mängder rå kål, då det innehåller ett ämne som hämmar sköldkörtelns funktion. Försvinner vid tillagning. 

Nu är det ju snart juletider. Jag säljer Presentkort på valfritt belopp. En julklappsidé att ge till någon som behöver hjälp med sin hälsa. Kanske du själv?

Läs hela inlägget »


D-vitamin bildas i huden när solen lyser och 15-30 minuters sol kan täcka in dagsbehovet under sommarhalvåret. Under perioden oktober till mars måste vi däremot förlita oss på vår kost eller kosttillskott. Livsmedelsverket rekommenderar ett dagligt intag på 300–400 IE D-vitamin. Flera forskare inom området anser dock att detta är för lågt och menar att rekommendationerna borde mer än tredubblas till minst 1000 IE (25 microgram) per dag.
Livsmedelsverket håller på att se över sina rekommendationer.

De främsta D-vitaminkällorna är fet fisk som sill, lax och makrill. D-vitamin finns också i ägg och mejeriprodukter men i lägre mängder som gör det svårt att täcka dagsbehovet. Medan en portion sill ger ungefär 400 IE så motsvarar ett glas mjölk bara ungefär 40 IE och de flesta äter ju inte fet fisk varje dag.

Vad är D-vitamin?
D-vitamin är ett fettlösligt vitamin som egentligen är ett hormon. D-vitamin påverkar på detta sätt kroppens alla celler. Det finns två olika former av D-vitamin, där vitamin D3 anses vara viktigast för människan. Det behövs för att vi ska kunna ta upp kalcium i tarmen och därmed upprätthålla ett starkt skelett. Ny forskning tyder dessutom på att D-vitaminbrist kan bidra till en mängd olika sjukdomar som  cancer i bröst och prostata, hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes, depression, infektioner, inflammationer och trötthet.

Hur mycket behöver vi då?
Många kosttillskott som finns på marknaden innehåller väldigt låga doseringar och är inte tillräckliga för att vi ska få i oss rätt nivåer. Som vuxen bör du få i dig mellan 1000 IE-5000 IE per dag. Barn bör ligga på 1000 IE (25 microgram) upp till 12 år.  
En sammanställning av studier på D-vitamin visar att det inte förekommit någon toxicitet vid intag på upp till 10 000 IE (250 microgram) per dag, men få behöver så höga doser.
Så se över ditt dagliga intag av det viktiga vitaminet/hormonet D och få en friskare vinter.
Boka tid för ett Vitamin- och mineraltest för att få reda på vad just du behöver för tillskott.
 

Läs hela inlägget »
Etiketter: vitaminer





















Varför är det inte bra att äta det vita, raffinerade sockret (sackaros)? Sanningen är att socker är en drog som är lika beroendeframkallande som nikotin och heroin. Socker sänker immunförsvaret, höjer blodtrycket och ger högre kolesterolvärden. Det ger oss för mycket energi i förhållande till näring. Dessutom urlakar socker kroppens ben och vävnader på mineraler. Men vi människor älskar det söta! Sedan är vi olika känsliga för sockrets verkningar, en del är faktiskt överkänsliga och reagerar med allergiska reaktioner när de äter sackaros.

När sötsuget sätter in är det bättre att ta en bit av de här kakorna än alternativen med det vita sockret.
Det finns en hel del recept på olika kakor och godis. Här är ett jag själv provat och tycker om. Det hittade jag i Icas tidning Buffé.
Det söta i de här kakorna kommer från honungen och den torkade frukten. Om du har problem med överväxt av svamp ska du undvika sött i alla former.

JORDNÖTSKAKOR

Rosta 2 dl havregryn och 1 1/2 dl hasselnötsmjöl (eller mandelmjöl) i torr stekpanna på medelvärme. Jag köper inget färdigt mjöl utan maler/mixar mandel.
Smält 1/2 dl honung i en kastrull. Ta från värmen och rör ner
1 1/2 dl jordnötssmör (utan socker). Blanda sedan i det rostade, 2 msk linfrön, 1 1/2 dl hackade torkade aprikoser och 1 dl torkade tranbär
Lägg i bakpappersklädd form, ca 18x25 cm. Ställ svalt. skär sedan i bitar.

Är du överkänslig mot socker? Jag gör födoämnestest i min mottagning. Välkommen att boka tid. 

Läs hela inlägget »
Etiketter: födoämnestest

Nu dignar fläderbuskarna av de svarta bären. Det är fläderns svarta bär som har gett den dess vetenskapliga namn, Sambucus nigra. Än har inte fåglarna rensat klasarna, men de försvinner fort. Fläderbär innehåller mycket C-vitamin och används ofta för att lindra förkylning och feber. De är milt laxerande, svettdrivande och urindrivande. Råa ska de därför bara ätas i små mängder. Man kan torka dem för att använda i smoothie och ger då immunförsvaret en kick. Passa på att göra en flädersirap nu. Särskilt effektiv vid förkylning med hosta och stärkande för immunförsvaret. Var så glad att vi hade den hemma förra vintern när mannen fick svår hosta. Ta en matsked när du känner av att en förkylning är på gång. Den går också att dricka som saft, gärna varm. Sirapen innehåller även timjan. Timjan har historiskt använts främst vid luftrörsbesvär.
Receptet har jag hittat i Lisen Sundgrens bok "Lisens gröna värld". Jag använder kokossocker i stället för råsocker, sirapen blir lite lösare då än med honung/råsocker men fungerar lika bra.

2 dl fläderbär
4 kvistar färsk timjan eller 2 msk torkad
1 liter vatten
3 dl rårörssocker eller honung

Lägg bären och timjan i det kalla vattnet. Låt koka upp och sjud sedan under lock 1 timme. Då ska vätskan ha reducerats till cirka hälften. Sila bort bären och släng dem.
Häll tillbaka saften i kastrullen, värm upp den och tillsätt sockret/honungen. Rör om tills det löst sig.
Låt blandningen svalna och häll upp på mörk glasflaska. Förvara i kylen.

Tänk på att bären färgar av sig rejält så var rädd om kläderna.

Läs hela inlägget »















Flera som kommer till min klinik har symptom från sin sköldkörtel.
Det finns flera olika orsaker till det, allt hänger ihop i kroppen på ett eller annat sätt. Sköldkörteln är särskilt känslig för gifter och även för virus. Matöverkänslighet och näringsbrister kan också påverka sköldkörtelns hormonbalans negativt. Psykisk och fysisk stress är en annan påfrestning.

Här kan du läsa ett riktigt bra blogginlägg om du vill lära dig mer kring sköldkörteln och vilka näringsämnen den behöver för att fungera som bäst. Tack för det Ellinor Ladenberg!

http://ladenberg.se/2013/02/05/sa-skoter-du-din-skoldkortel-med-ratt-kost-och-naring/

Misstänker du att din sköldkörtel inte fungerar som den ska kan du boka tid hos mig för en hälsokontroll. Det finns naturliga vägar till läkning.

Läs hela inlägget »
Etiketter: sköldkörteln, hormon





ÖPPNINGSERBJUDANDE

Boka tid för en naturmedicinsk hälsokontroll

– nu till reducerat pris!


Biopatisk konsultation 120 min. – NU 850 kr (ordinarie 980 kr)

Frekvensbalansering 90 min. – NU 650kr (ordinarie 880 kr)

Har du olika kosttillskott hemma i skåpet? Vet du om du behöver dem? Ta med dem till mig och gör ett kinesiologiskt muskeltest för att få reda på det. Jag testar dig även på vitaminer, mineraler och fettsyror.
Vitamin- och mineraltest 30 min. – NU 300 kr (ordinarie 350 kr)


Boka din behandlingstid före den 26/9-2014 för att ta del av detta erbjudande.

Läs mer om mina behandlingar här⇒

Välkommen till Storgatan 30 i Laholm (samma lokaler som Muskelharmoni).
Anette Olsson  Dipl. Biopat

 

Ring: 073-4488466
E-post: anette@helianthusbiopati.se

 

 

 

 

 

Läs hela inlägget »

Bakterien som orsakar den sjukdom som vi benämnt Borrelia, är en speciell bakterie som kallas för en spirochete. Det finns ett antal spirocheter där vissa av dem orsakar sjukdom hos oss människor. Spirocheter är bland de äldsta bakterier som finns på jorden och de är väldigt smarta och har lärt sig att överleva i vår miljö. Spirocheter ser ut som en liten spiral och det är också så de borrar sig igenom våra celler.

Under vissa speciella villkor, då bakterien känner sig hotad, rullar den ihop sig och kapslar in sig. Denna kapsel skyddar bakterien från olika former av antibiotika och från människans antikroppar. Borreliaorganismen kan ligga gömd i denna cystform under lång tid för att överleva, tills förutsättningarn blivit så bra att det är dags att rulla ut sig och fortsätta skruva sig igenom och förstöra våra celler. Vanlig antibiotika fungerar inte när bakterien är i cystform. 
Vad fungerar då?
Det finns vissa örter och homeopatmedel som visat sig vara effektiva för att bryta igenom bakteriens cystform. Ett annat vapen i kampen mot borrelia är frekvensmedicin. Frekvensbehandling når igenom kapseln och släcker ut bakterien. Jag använder mig av L.I.F.E. system och har fått goda resultat vid just kronisk borrelia. Kontakta mig om du vill veta mer om min frekvensbehandling

Läs hela inlägget »